Få styr på hvordan og hvornår I holder pause i arbejdstiden
Har du en virksomhed, eller har du ansvaret for, at en række medarbejdere gør sit arbejde, som I har aftalt? Så ved du, at det med pause i arbejdstiden nogle gange kan blive et problem. Det bliver nemlig hurtigt lidt forvirrende det med, hvornår man har pause, og hvor længe pauserne er. Hvor går grænserne fx i forhold til rygepauser og toiletbesøg?
Danskerne er som folkefærd kendt for at være punktlige. Vi kommer og går til tiden, og vi er grundige med vores arbejde. Men lige når det kommer til pauser, kan punktligheden somme tider vige til fordel for forvirringen.
Er du træt af denne uklarhed omkring arbejdspauserne? Så læs med her.
Find et system som passer til jer
I nogle virksomheder er det nok med en indlagt frokostpause i skemaet, og så er det det. Hos de fleste virksomheder vil det dog hurtigt blive en smule mere kompliceret end bare det.
Der er skabt mange systemer, som skal hjælpe virksomheder med at føre kontrol med de pauser, som medarbejderne holder. Et nyt system som vinder frem i tiden, er en smart og professionel automatisk pause.
Med automatisk pause bruger du en tracker som værktøj til at holde øje med, hvor meget pause dine medarbejdere holder. Gps’er holder styr på, hvor længe medarbejderne befinder sig i rum. Herved har du et smart og overskueligt program til at styre jeres pauser i virksomheden.
Hvordan defineres en pause?
Grunden til, at du bør overveje at få lavet system med automatisk pause i din virksomhed, er, at det kan være svært at definere en pause. Måske tænker du, at det er let nok? Det er sandt, at en hel eller en halv times frokostpause er ganske simpelt. Men hvad med alt det ind i mellem?
Et klassisk eksempel er rygning. Hvis der er nogle af dine medarbejdere, som ryger meget, vil de sandsynligvis holde rygepause et par gange, hvis ikke mere, i løbet af en dag. Dette vil du som chef nok medregne som pause.
Et andet eksempel er den tid, som dine medarbejdere bliver siddende i bilen, hvis nogle hos jer skal køre rundt af den ene eller anden årsag. Denne lille minipause kan ofte også snige sig til måske 10 minutter. Det kan altså være svært at definere en pause.
Brug automatisk pause-systemet så det gavner hele virksomheden
Ved at bruge automatisk pause kommer du uden om alle disse dilemmaer. Det er simpelt nok – den tid, som ikke bruges på arbejde medregnes som pause.
Det er ikke, fordi du skal bruge automatisk pause til at overvåge den enkelte medarbejder. Men det kan være gavnligt at bruge de samlede data til at lave statistik. På denne måde kan du få en idé om det samlede niveau af arbejdstid og -pause i virksomheden. Disse data kan evt. bruges til Mus-samtaler.
Du kan også bruge systemet til at beregne dine medarbejderes pause automatisk. Dette kan også være ekstremt nemt og gavnligt for dig.